lauantai 20. maaliskuuta 2010

Yritysverotuksen kysymyksiä YJ4

Mä ajattelin, etten ajattele koko tenttiä, mut kaipa mun täytyy purkaa se tänne. Okei, siis eka kysymys oli helppo, tarkastele edustusmenoa ja mainosmenoa EVL:n näkökulmasta tms. Mä en jaksanu ruveta pohtimaan jotain helvetin hienoa esseevastausta joten kirjotin sen sinne ilman mitään mind mappeja. Oisin saanu siitä vastauksesta paremman, ja varmasti oisin saanu sinne jopa jotain asiapohjastakin aikaan, mut kylmä hiki nousi pintaan ku kattosin niitä muita kysymyksiä.

Toinen kysymys oli paljon kinkkisempi. Siinä puhuttiin liiketoimintakokonaisuudesn merkityksestä osittaisjakautumisessa. No, mä tiesin mikä on liiketoimintakokonaisuus, mut mä en millään muistanu tai sit en tienny mitä osittaisjakautumisessa tapahtuu, joten mä keksin sen. Mä tiesin kyllä et osittaisjakautumista ei käytännössä siis käsitteellisesti sellasena oo, joten tiedän vaan kokonaisjakautumisesta. Joten mä otin liiketoimintakokonaisuudesta osan, ja tarkastelin sitä. En tie sit miten hyvin tai huonosti, mut se oli kinkkinen.

Kolmas kysymys koski arvonlisäverotusta. Siinä piti tarkastella liiketoimintaa avl:n näkökulmasta. No, mä suolsin sinne jotain myynnistä ja arvonlisäverovelvollisuudesta ja että ei oo ees pakko ilmottautua jos myynti jää alle 8500€. Ja että sen pitää olla alv:llinen tuote tai palvelu, esimerkiks julkisyhteisöjen tuottamat palvelut kuten koulutus ja terveydenhoitopalveluista ei mee alvia, joten niitä ei lasketa liiketoiminnaks.

Neljäs oli pahin. Mä en ymmärtäny kiinteistöistä yhtikäs mitään, enkä nähny missään jälleenhankintavarausta niissä kirjoissa. Mut onneks meil on LTYA2 kurssi, jossa oli just jhvaraus, harmi vaan et mä en oikee muistanu sitäkään. Kun siinä oli sellanen case, jossa A Oy on ostanu kiinteistöosakeyhtiön osakekannan ja sitte myy sen pois ja tekee jhvarauksen kauppahinnasta ja verottaja ilmottaa, et ne ei hyväksy sitä ja mun piti sitte perustella tän A Oy:n toimitusjohtaja B:lle et voiko se evätä sen vai ei ja millä perustein. No, mä pistin sinne, että poistamattoman menojäännöksen ja kauppahinnan erotuksesta voi tehdä jhvarauksen, mut ei kauppahinnasta. Meni syteen tai saveen. Pääsis ees läpi, olis edes suoritus.

Tänää on tehny YRY:n pakolliset yksilötehtävät sekä ruotsin palautustehtävän, vaikka se onkin mulle vapaaehtoinen, mut jostain kumman syystä mä tykkään tehä niitä, ku niitä saa tehä rauhassa yksin kotona, eikä mitää ryhmäjuttuja. Niissä mulla menee hermo.

Ainiin, YLY:stä piti sanoa sen verran, että mä tein sen teoriaosuuden ihan ylhäisessä yksinäisyydessä, enkä saanu tiimitovereilta minkäänlaista feedbackia, en minkäänlaista. Mutta ohjauspalaverissa toinen ohjaavista opettajista sano et se oli Loistava. Aivan erinomainen. Mä olin aivan häkeltynyt. Kerrankin mun uurastus palkittiin. Ja sitte mä ymmärsin että mun osuus oli siinä. Mä kyllä koitin ujuttautua vielä jonnekin, etten tuntis oloani ihan ulkopuoliseks mut antaa olla. Tehkööt pojat itte sit. Mä voin keskittyä nyt seuraavaan tenttiviikkoon.

2 kommenttia:

  1. Ole oikein onnellinen nyt! Voi kun munkin osuus YLYstä olisi jo loppu. Sain kyllä sunnuntaina kirjoitettua meidän loppuraportin johdantoon pari juttua sekä kirjattua mulla olevien kyselylomakkeiden vastaukset exceliin, mutta mutta.. en tiedä onko meillä vieläkään kaikki kyselylomakkeet kasassa, eikä me olla pystytty vielä ollenkaan analysoimaan tuloksia! Ja aikaa on muutama viikko.. herran jestas kun on hirvittävää. Oikea aikataulutuksen ja yhteydenpidon ihmeryhmä meillä.

    VastaaPoista
  2. Meillä taitaa olla purku 13.4, eli siis kolmen viikon päästä? Ja ne väitti et meille tulee kiire. Meillä ei tähän mennessä oo mitään muuta ku mun teoria :D Mut emmä ressaa. Mä juttelin yks aamu mun toisen ohjaavan open kanssa ku käveltiin kouluun yhtä matkaa niin se sano et anna olla, sun osuus on hoidettu ja sillä selvä. Mä olin sillee et no joo todellaki, hoitakoot pojat itte raporttis :D (Mä otin oikeuden pojitella :D)

    VastaaPoista